Publicações
- MEIRA, Miguel & Elaine Grolla (aceito) The ‘Growing Trees’ approach and the development of the left periphery in Brazilian Portuguese. Empirical and theoretical approaches to language acquisition: a generative perspective. Cambridge Scholars Publishing.
- TORRES, Jonathan & Elaine Grolla (2024). Implicaturas escalares na aquisição de português brasileiro: uma análise da Teoria da Otimidade para o conectivo “ou”. Gragoatá, 29(64), e60581.
- VIEIRA, Clariana & Elaine Grolla (2023) The Acquisition of Wh-in-situ Questions in Brazilian Portuguese: The Convergence of Input, Presuppositional Contexts and Syntactic Restrictions. Proceedings of the 47th annual Boston University Conference on Language Development, edited by Paris Gappmayr and Jackson Kellogg, 767-780. Somerville, MA: Cascadilla Press. ISBN 978-1-57473-087-6.
- MEIRA, Miguel & Elaine Grolla (2023) The Underlying Structure of Interrogatives in Brazilian Portuguese: Evidence from Acquisition Data. Proceedings of the 47th annual Boston University Conference on Language Development, edited by Paris Gappmayr and Jackson Kellogg, 562-575. Somerville, MA: Cascadilla Press. ISBN 978-1-57473-087-6.
- VIEIRA, Clariana. 2022. Aplicação de regras fonológicas ao clítico "que" interrogativo: assimetria entre o QU-movido e QU-in situ. Revista Verbum, São Paulo, SP, v. 11, n. 1, p. 254-270.
- SANTOS, Raquel Santana & Aline de Lima Benevides. 2022. SW ou WS para o acento primário em português brasileiro - as pistas de um sistema não transparente. Revista de Estudos da Linguagem, Campinas, SP.
- TONI, Andressa & Raquel Santana Santos. 2022. A idade reflete o domínio linguístico? Efeito das medidas de desempenho na análise de dados em aquisição fonológica. Revista de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, v. 1, p. 376-424.
- SANTOS, Raquel Santana, Aline de Lima Benevides & Andressa Toni (Orgs.). Fonologia, Aquisição e Educação. Editora Atena, Ponta Grossa, 2021.
-
GÓES, Iolanda & Elaine Grolla. 2021. Parser Immaturity and the Processing of Ambiguous Relative Clauses in Brazilian Portuguese. Proceedings of the 45th annual Boston University Conference on Language Development, edited Danielle Dionne and Lee-Ann Vidal Covas, 245-258. Somerville, MA: Cascadilla Press. ISBN 978-1-57473-067-8.
-
SANTANA, Raíssa & Elaine Grolla. 2021 The Late Acquisition of Brazilian Portuguese Subject Bare Singulars. Proceedings of the 45th annual Boston University Conference on Language Development, edited Danielle Dionne and Lee-Ann Vidal Covas, 652-665. Somerville, MA: Cascadilla Press. ISBN 978-1-57473-067-8.
-
REZENDE, Camilla de & Elaine Grolla. 2021. Sentenças absolutas em português brasileiro adulto e infantil: dados experimentais. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 63, p. 1-18, e021006.
-
TONI, Andressa. 2021. Frequência lexical dos ataques ramificados CCV em Português Brasileiro: comparando a fala adulta, a fala dirigida à criança e a fala infantil nos corpora FI e FDC. Revista da ABRALIN, v. 20, n. 1, p. 1-33.
-
TONI, Andressa. 2021. U[bɾu]σxas C[bɾa]σvas ϕ[bɾi]σgam, aΣ[pɾõ]σtam e esσ[bɾa]Σvejam: Influências de fronteira prosódica na acurácia silábica da criança. Revista VERBUM, v. 10, n. 2, p. 128-141.
-
FRAGOZO, Carina Silva & Raquel Santana Santos. 2021. Aquisição da retração acentual do Inglês por falantes de Português Brasileiro. ALFA: Revista de Linguística (UNESP. ONLINE), v. 65, p. e11797.
- BARBOSA, Juliana. 2021. A aquisição do Português Brasileiro por falantes nativos de outras línguas: revisitando pesquisas recentes sobre aquisição de fonética e fonologia. Revista Diálogos, v. 9, n. 3, p. 109-122.
-
VIEIRA, Clariana & Elaine Grolla. 2020. The Pragmatics of Wh-in-situ Questions in Brazilian Portuguese: Data from Child and Adult Language. In: 44th annual Boston University Conference on Language Development, 2020, Boston, USA. Proceedings of the 44th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA, USA: Cascadilla Press, v. 2. p. 677-690.
-
BERTOLINO, Karina. 2020. Testing children’s knowledge of generic null pronouns. Os estudos empíricos na pesquisa linguística. Revista Linguística. Rio de Janeiro | Volume 16 | número 1 | p. 146 - 167 | jan. - mai.
-
BERTOLINO, Karina. 2020. Subject ellipsis in early child language. Ilha do Desterro: A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies, UFSC, vol.73 no.3.
-
FRAGOZO, Carina Silva & Santos, Raquel Santana. 2020. Período crítico e aquisição fonológica do inglês por falantes brasileiros. ALFA: Revista de Linguística (UNESP. Impresso).
-
TONI, Andressa. 2020. /titia/ ou /tʃitʃia/? Evidências da psicolinguística e da fala infantil sobre o status fonológico das africadas [tʃ, dʒ]. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 24, p. 36-71.
-
TONI, Andressa. 2020. Sílabas de ataque ramificado CCV em Português Brasileiro: Produtivas ou lexicalizadas?. Quintú Quimün, v. 4, p. 1-33.
-
BOBIA, Antonio Codina. 2019. Bare Singular Count Nouns in Dutch as a Heritage Language in Brazil. Rev. Est. Ling., Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 631-668.
- VIEIRA, Clariana & Elaine Grolla. 2019. O constituinte-QU in situ e os efeitos de Common Ground no português brasileiro infantil. Revista de Estudos da Linguagem, v. 27, p. 839-884.
- MELO, Kalyne Alves de; GÓES, Iolanda Dias. 2018. Aquisição da linguagem e memória de trabalho: uma revisão. Linguística Rio, vol.4, n.1.
- VIEIRA, Renato Caruso. 2018. Implicatura escalar como um universal linguístico: dados experimentais do português brasileiro. REVISTA LINGUÍSTICA, v. 14, p. 215-230.
- VIEIRA, Renato Caruso. 2018. Implicatura escalar e a lógica infantil. WORKING PAPERS EM LINGUÍSTICA (ONLINE), v. 19, p. 207-225.
- SANTANA, Raíssa Silva & Elaine Grolla. 2018. A Aceitabilidade do Singular Nu Pré-Verbal em Português Brasileiro. Revista LinguíStica (UFRJ) 14: 194-214.
- SANTANA, Raíssa Silva & Elaine Grolla. 2018. As leituras do singular nu em Português Brasileiro Infantil. In: X Congresso Internacional da ABRALIN, Niterói. Anais do X Congresso Internacional da ABRALIN - UFF 2017. Niterói: Letras da UFF, v. 1. p. 1460-1471.
- FRAGOZO, Carina Silva. 2017. Vozeamento do morfema -s do inglês por aprendizes brasileiros: a influência de regras fonológicas da L1 sobre a L2. Matraga, v. 24, n. 41, p. 417-437.
- FRAGOZO, Carina Silva. 2017. Aquisição da regra de nasalização do português por falantes nativos de inglês. In: Anais do X Congresso Internacional da ABRALIN - UFF 2017. Niterói: Letras da UFF 2017, 1ª edição, p. 15-27.
- RANGEL, Marcelo Marques. 2017. Interferência de L1 em Produções em L2: o caso das orações relativas preposicionadas em português brasileiro. Revista Intercâmbio, v. XXXV: 68-82. São Paulo: LAEL/PUCSP. ISNN 2237-759X.
- TONI, Andressa. 2017. Estratégias de reparo ao ataque ramificado CCV na aquisição fonológica. REVISTA LETRAS, v. 96, p. 255-286.
- TONI, Andressa. 2017. Revisitando a aquisição do ataque ramificado CCV: estágios do desenvolvimento silábico. MATRAGA, v. 24, p. 341-364.
- TONI, Andressa. 2017. [ˈbu.zɐ], [toˈvɾɐw], [tʃiˈɐ.gʊ.lʊ], [ˈtiɾ.ʎʊ], [ˈtʃli.kʊ]: efeitos metodológicos sobre as estratégias de reparo ao ataque ramificado CCV. In: X Congresso Internacional da ABRALIN - UFF 2017, 2018, Niterói. Anais do X Congresso Internacional da ABRALIN - UFF 2017, p. 1051-1065.
- BOHN, Graziela Pigatto. 2015. A instabilidade da pauta pretônica na aquisição fonológica. PROLÍNGUA (JOÃO PESSOA), v. 10, p. 51-61.
- VIEIRA, Renato Caruso. 2015. Brazilian Portuguese 'mesmo' in 'ele mesmo' as a scalar focus particle: evidence from acquisitional data. REVISTA VIRTUAL DE ESTUDOS DA LINGUAGEM, v. especial, p. 139.
- BOHN, Graziela Pigatto. 2014. O papel da seleção de formas homorgânicas na aquisição de ponto no português brasileiro. ESTUDOS LINGUÍSTICOS (SÃO PAULO. 1978), v. 43, p. 651-665.
- BOHN, Graziela Pigatto. 2014. Harmonização Vocálica: espraiamento de traço alto com segmentos complexos intervenientes. In: Magalhães, José Sueli. (Org.). Linguística In Focus: Fonologia. 1ed.Uberlândia: EDUFU, v. , p. 285-297.
- BOHN, Graziela Pigatto. 2014. G[e]lat[i]na e B[Ɛ]rnad[Ɛ]te: accounting for adjacency in vowel harmony in Brazilian Portuguese. LETRÔNICA, v. 7, p. 608-626.
- BOHN, Graziela Pigatto. 2013. Harmonia Consonantal na aquisição do Português Brasileiro: um estudo de caso. PROLÍNGUA (JOÃO PESSOA), v. 8, p. 53-66.
- BERTOLINO, Karina & Elaine Grolla. 2012. O pronome ele está sujeito ao princípio B? Uma discussão sobre resultados experimentais. Linguística (PPGL/UFRJ), v. 8, p. 86-99.
- GROLLA, Elaine & Karina Bertolino. 2011. A proforma ele com antecedente local em português brasileiro adulto e infantil. da Hora, Dermeval. & Negrão, Esmeralda. (ed.) Estudos da Linguagem: casamento entre temas e perspectivas. João Pessoa: Editora Idea, p. 101-120.
- BERTOLINO, Karina & Elaine Grolla. 2010. Some notes on the acquisition of reference in Brazilian Portuguese: definite and indefinite articles. Papers in Psycholinguistics: Proceedings of the First International Psycholinguistics Congress, Anpoll’s Psycholinguistics Work Group. 120-123.
-
BAIA, Maria de Fátima Almeida. 2010. A reduplicação fonológica na aquisição do português brasileiro: uma comparação com outras línguas românicas. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 8, p. 31-46.
-
BAIA, Maria de Fátima Almeida. 2008.O formato prosódico inicial do português brasileiro: uma questão metodológica?. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 6, p. 1-27.
- BAIA, Maria de Fátima Almeida. 2008. Estudo experimental sobre o formato prosódico inicial na aquisição do português brasileiro. Estudos Lingüísticos (São Paulo), v. 37, p. 24-33.